top of page
Search

MEMAHAMI PENYAKIT BUAH PINGGANG KRONIK

Updated: Sep 21, 2022

Buah pinggang memainkan peranan penting dalam mengekalkan fungsi tubuh kita yang sihat. Keupayaan menapis membolehkan badan untuk membuang lebihan yang tidak diingini dan pada masa yang sama mengawal cecair secara optimum untuk badan. Di samping itu, buah pinggang juga mempunyai fungsi lain termasuk pengeluaran darah, mengawal tekanan darah serta menghasilkan hormon yang menguruskan kesihatan tulang.


Punca Penyakit Buah Pinggang Kronik

Di Malaysia, penyebab utama penyakit buah pinggang adalah kenicng manis mellitus tahap 2 dan tekanan darah tinggi. Beberapa penyakit yang lebih jarang adalah genetik, seperti Polycystic Kidney Disease , di mana buah pinggang dipenuhi dengan sista yang menolak fungsi normal tisu dalam buah pinggang. Namun, ada sesetengah keadaan yang menjadi imun seperti IgA Nephropathy di mana tubuh badan menghasilkan antibodi yang abnormal dan antibodi ini ‘terperangkap’ di dalam buah pinggang dan menyebabkan kerosakan ; atau Systemic Lupus Erythematosus(SLE) di mana antibodi menyerang sel-sel normal dalam badan. Batu karang juga boleh mendatangkan kerosakan.


Walau bagaimanapun, tidak pelik apabila asbabnya tidak boleh dikenalpasti. Dalam kes-kes seperti ini, penyakit buah pinggang mungkin disebabkan oleh jangkitan yang diperolehi semasa usia muda yang telah meninggalkan buah pinggang dengan kerosakan. Kerosakan itu terkumpul dari masa ke semasa yang menyebabkan fungsi buah pinggang merosot. Sebab-sebab lain juga mungkin akibat terdedah kepada dadah, suplemen atau bahan kimia yang mampu mencederakan buah pinggang.

Apa yang penting untuk difahami adalah kerosakan buah pinggang ini berlaku dalam keadan kita tidak sedar dan secara senyap. Ianya tidak seperti mengalami serangan jantung, di mana pesakit akan mengadu sakit dada, penyakit buah pinggang biasanya tidak menunjukkan simptom atau sakit sehinggalah sekitar 50-70% kesihatan tisu buah pinggang telah rosak. Ini menjadikan pemeriksaan teratur sangat penting.


Simptom Penyakit Buah Pinggang Kronik

Penghidap penyakit buah pinggang boleh mengalami banyak simptom Ada yang agak umum dan tidak spesifik seperti perubahan keletihan, kelesuan atau selera makan. Simptom- simptom yang lebih spesifik adalah mual, muntah, gatal-gatal, mempunyai rasa logam di dalam mulut, pembengkakan kaki, kesukaran bernafas dan perubahan ciri-ciri air kencing.


Faktor Risiko Penyakit Buah Pinggang Kronik

Anda lebih berisiko untuk memperolehi penyakit buah pinggang jika anda menghidap kencing manis, tekanan darah tinggi, penyakit jantung, kolesterol tinggi atau perokok. Umur dan berat badan juga faktor berisiko. Sejarah keluarga yang mempunyai penyakit buah pinggang juga harus membuat langkah lebih berjaga-jaga


Menentukan Penyakit Buah Pinggang Kronik

Nefrologi menyatakan keupayaan buah pinggang untuk menapis dan membersihkan darah ; serta keintegritian sel membran buah pinggang yang bersifat sebagai penapis (struktur). Fungsinya disertai dengan menjalani ujian darah yang dipanggil Creatinine. Sekiranya semakin tinggi jumlah Creatinine dalam badan, semakin berkurang fungsi buah pinggang untuk menapis. Keintegritian penapis buah pinggang dinilai dengan memeriksa air kencing. Jika terdapat darah atau protein dalam air kencing, ini mungkin mencetuskan kerosakan pada ‘penapis’ buah pinggang. Ultrasonografi buah pinggang juga boleh membantu.

Jika keabnormalan ini berlangsung selama 3 bulan, ia dikategorikan sebagai ‘kronik’.


Mengklasifikasi Tahap Penyakit Buah Pinggang Kronik

Nefrologi mengklasifikasikan penyakit chronic kidney ke dalam kategori parah/teruk bergantung kepada keupayaan fungsi buah pinggang yang diukur melalui tahap Creatinine dalam darah. Yang paling teruk ialah Tahap 5 sementara yang paling sedikit adalah Tahap 1. Seringkali, pesakit dengan penyakit buah pinggang kronik Tahap 5 perlu mempersiapkan diri untuk kemungkinan menjalani dialisis atau pemindahan organ bagi menyokong fungsi tubuh untuk kembali normal.


Komplikasi Penyakit Buah Pinggang Kronik

Buah pinggang memainkan banyak peranan, jika rosak,ia boleh mengakibatkan beberapa keadaan yang berbeza. Tekanan darah dan kolesterol sering kali bertambah teruk disebabkan peningkatan dalam penyakit jantung dan strok. Pengumpulan toksin dan produk sisa membawa kepada anemia, kesihatan tulang yang lemah, pengerasan saluran darah dan bengkak badan. Pesakit buah pinggang juga sering mengalami masalah pemakanan yang tidak baik.



Rawatan untuk Penyakit Buah Pinggang Kronik

Secara umumnya, rawatan untuk pesakit yang mengalami penyakit buah pinggang bergantung kepada keadaan, sebab dan akibat. Ubat-ubatan digunakan untuk menghalang proses patologi yang boleh merosakkan buah pinggang. Di samping itu, mengamalkan diet juga boleh membantu dalam melambatkan kemerosotan buah pinggang. Inti strategi pemakanan untuk memperbaiki kesihatan buah pinggang adalah dengan mengurangkan pengambilan protein untuk meminimumkan pengeluaran sisa. Pengunaan Susu Kolostrum Orimilk amat digalakkan kerana dapat mempertingkatkan daya ketahanan dalaman tubuh badan anda



Apakah yang berlaku jika fungsi buah pinggang terus bertambah buruk?

Akhirnya, apabila buah pinggang gagal berfungsi dengan secukupnya untuk mengekalkan fungsi tubuh yang sihat, nefrologi akan menasihati untuk menggunakan rawatan sokongan buah pinggang. Rawatan ini dikenali sebagai dialisis. Terdapat 2 kategori dialisis yang digunakan secara meluas, hemodialisis dan dialisis peritoneal. Kedua-duanya mempunyai kebaikan dan keburukan dan pilihan modaliti dialisis bergantung kepada perbincangan antara pesakit dan doktor. Pilihan terbaik untuk kebanyakan pesakit gagal buah pinggang bagaimanapun, adalah untuk mendapatkan pemindahan buah pinggang untuk memulihkan fungsi buah pinggang supaya kembali normal.



 

Manfaatkan peluang ini dengan sertai kami di Orimilk Sdn Bhd. Pelbagai manfaat dikongsikan bersama untuk kesejahteraan anda, keluarga & Masyarakat. Tingkatkan imunisasi dikala pandemik ini dengan Susu Kolostrum Orimilk hari ini juga. Hubungi kami untuk pertanyaan lanjut



25 views0 comments
bottom of page